23. oktober

torben.gudiksen@holstebro.dk

Torben Gudiksen

Altinget
Læs mere om Torben på Altinget - og test, om du er enig med ham.

Om Torben
Privat er er Torben på 14. år gift med Bente og har børnene Malthe, Dicte og Mathias.

Selvom jobbet som politiker ofte tager langt mere tid end et fuldtidsjob, har Torben Gudkiksen også et job i 80 procent af den almindelige arbejdstid som bankrådgiver i Vestjysk Bank.

Når fritiden ikke bliver brugt med familie og venner - og politik - nyder han stadig at spille håndbold eller en sjælden gang at tage på laksefiskeri, gerne i Storåen.

Det sidste sker ikke så tit, selvom Torben er medlem af HOF - Holstebro & Omegns Fiskeriforening. Men hvad gør det, når der bare er bid som her i oktober, hvor Torben for første gang i sit liv landede en laks på 105 cm og 10 kg.

Efter en god fight på 12 minutter måtte laksen erkende, at Torben Gudiksen var den mest udholdende.

Kunsten at stå fast

Af venner betegnet som udholdende, af politiske modstandere som stædig. Radikale Torben Gudiksen har lært, at det bestler sig at stå fast i lokalpolitik,, også selvom det kan give skrammer.

Efter kommunalvalget i 2013 blev Torben Gudiksen valgt til sin tredje periode som spidskandidat for Radikale Venstre i Holstebro Kommune. Måske var det på grund af sin store politiske erfaring, at dengang 46-årige Torben Gudksen ikke alene blev 1. viceborgmester men også formand for Udvalget for Børn og Unge i det byråd, som tiltrådte 1. januar 2014.

Med sit fokus på børn og unges forhold var posten som udvalgsformand for netop børn og unge en drømmepost, selvom der er risiko for, at netop den post for mange lokalpolitikere nærmere bliver et mareridt.

"Som formand for børn og unge er man ekstremt synlig. Man kan ikke putte sig, og der går sjældent en byrådspriode, hvor man ikke skal forholde sig til ændringer på daginstitutioner eller folkeskoler", siger Torben Gudiksen.

Og netop de to områder er særdeles følsomme. Dels fordi de berører noget helt grundlæggende omkring den kommunale service, dels fordi netop børneforældre hører til de allermest aktive, når det gælder om at kontakte politikerne for at gå i dialog omkring besparelser eller andre ændringer.

Store ændringer på folkeskoleområdet
I Holstebro Kommune har det helt store emne i den nuværende byrådsperiode netop været ændringer på folkeskoleområdet. Torben Gudiksen overtog et område, hvor økonomien ikke hang sammen, og politikerne igen og igen skulle bede skolebestyrelserne forholde sig til nye besparelser.

"Det var ganske enkelt ikke holdbart. Skolestrukturen var skrøbelig og selv små udsving i børnetallet gav skolebestyrelser og skoleledere grå hår før tid.", siger Torben Gudiksen.

Derfor lancerede han og det radikale bagland allerede inden valget i 2013 et forslag om at samle de fem folkeskoler i Holstebro by på tre eller højst fire skoler. Det ville give mulighed for at etablere lidt større klasser og samtidig skabe en mere harmonisk fordeling af f.eks. to-sprogede elever på de forskellige skoler.

"Da vi lancerede ideen rystede de andre på hovedet. Den var de ikke med på, for mange havde en frygt for at røre skolestrkukturen med en ildtang, velvidende, at det altid er en varm kartoffel.", fortsætter Torben Gudiksen.

Men her er det så, Torbens udholdenhed kommer i spil. I løbet af relativt ort tid fik han sat en ny skolestruktur i byen på dagsordenen, og tre år senere var den en realitet. Fem skrøbelige skoler blev til tre robuste af slagsen, - og det var et enigt udvalg for børn og unge og et enigt byråd, der stod bag.

Respekt for friskolerne
Undervejs i processen valgte en gruppe forældre primært fra Ellebækskolen at forlade folkeskolen for at starte egen friskole ved Idrætscenter Vest i protest mod den nye struktur - den var nemlig på initiativ fra de frem skolebestyrelsesformænd - fordi den tredje skole skulle ligge ved den gamle Birkelundskole og ikke ved Idrætscenter Vest.

"Det er altid svært at gøre alle tilfredse. Men det er trods alt godt, at det var 2.500 børn, der blev i folkeskole og 147, der forlod den.", siger Torben Gudiksen i dag.

Og her er det så, han politiske modstandere vil kalde ham stædig i stedet for udholdende. For han har nemlig holdt stædigt fast i, at Holstebro Kommune skal samarbejde med friskolerne, men ikke indrette sig efter dem. Et synspunkt han har gentaget flere gange i byrådssalen.

"Jeg vil gerne slå fast, at jeg har fuld respekt for friskolerne i kommune. De går et fantastisk stykke arbejde. Byrådet har ansvar for alle skolebørn, men i Udvalget for Børn og Unge har vi specifikt ansvar for folkeskolen. Det er den, vi er sat i verden for at udvikle. Friskolerne har valgt at stå udenfor fællesskabet, og det er 100 procent i orden. De passer deres, og vi passer vores ansvarsområde. Det er der ingen problemer i!", siger den radikale spidskandidat.

Arbejder for hele kommunen
Og det er ikke kun i Holstebro, Torben Gudiksen holder fast. Han er uden tvivl også Vinderups mand i byrådet. Her har han arbejdet for både udvidelse af Vinderup Hallerne; ombygningen af Vinderup Svømmehal; kunststofbane ved VIK; cykelstierne mellem Mogenstrup/Sevel, Sevel/Vinderup og VInderup/Tværmose; Handbjerg Marina; Herrup Kulturhus; tilskud til Ejsing-Egebjerg Fælleshus samt mange andre projekter.

"Jeg arbejder helt klart for hele kommunen. Men jeg glemmer selvfølgelig heller ikke min lokale hjemmebane", siger Torben Gudiksen, der har en fortid som formand, kasserer og træner for Vinderup Håndholdklub, og stadig er kasserer på 29. år i Skytteklubben.