23. oktober

E ag.rahme82@gmail.com

Ghassan Rahmi - KV17

Altinget
Læs mere om Ghassen på Altinget - og test, om du er enig med ham.

Om Ghassan

Den danske drøm
Ghassan Rahmi sover ikke tiden væk. Og når han endelig sover, kan han tage sig selv i at drømme på dansk.

At Danmark skulle blev et nyt hjem for Ghassan, hans hustru Mais og sønnen Kosay havde han end ikke drømt om, da jorden begyndte at brænde under familien i Homs tilbage i 2013.

Ghassan var aktiv i Syrisk Røde Halvmåne og hjalp krigens ofre. Men det var ilde set af regimet, og Ghassan og hans kolleger måtte arbejde i det skjulte. Samtidig faldt bomberne om ørerne på dem, og efter at Mais og Kosay var ganske tæt på en eksplosion på gaden, besluttede familien sig for at flygte til Egypten.

"Vi regnede med, at vi skulle være i Egypten i et halvt års tid, hvorefter vi ville vende tilbage til Syrien", siger Ghassan.

Flugten mod Europa
Sådan gik det ikke. Krigen og overgrebene i Syrien blev kun værre, og Ghassan besluttede sig for at søge mod Europa over Middelhavet.

"Min kone arbejdede som konsulent for FN og havde tidligere været i Skandinavien i forbindelse med sit arbejde. Derfor ville vi søge mod nord", siger Ghassan, der selv er uddannet agronom og var direkør for en fødevarefabrik i Damaskus før flugten.

Mais og Kosay blev tilbage i Egypten og afventede, at Ghassan skulle nå sikkert frem. Det var ikke en selvfølge. Turen tog 11 dage i en gammel fiskerbåd. Båden sank, men heldigvis var den græske kystvagt i nærheden. Fra Grækenland gik flugten videre over havet til Italien og derefter Danmark.

Senere kom også Mais og Kosay til Danmark, hvor familien endte i Holstebro.

Det frie liv i Danmark
I dag taler Ghassan nærmest perfekt dansk, og han arbejder på brødfabrikken Läntmänen Unibake i Holstebro. I fritiden er han samaritter i Dansk Røde Kors og projektkoordinator på et frivilligt sprogprojekt, hvor flygtninge får intensiv sprogundervisning efter konceptet én elev, én lærer.

"Sproget er indgangen til at kunne forstå Danmark," siger Ghassan Rahmi, der selv gør alt, hvad han kan, for at forstå sit nye land.

"Jeg har besluttet mig for at slette alle mine forudfattede meninger og tage imod alt det nye med åbent sind. Når man kan lægge gamle tanker fra sig, kan man bygge et nyt fundament, som er bedre," siger Ghassan.

Det er især friheden og tankefriheden, som facinerer ham ved Danmark. Samarbejde mod fælles mål er noget af det, der optager Ghassan Rahmi allermest. Derfor har han besluttet sig for at melde sig ind i et politisk parti og stille op til byrådet i Holstebro.

Ønske om at tale sammen
Lige sine Ghassan kom til Danmark, har han været med til at rokke på vante forestillinger. Ikke bare for flygtningene, men også for danskerne han har mødt på sin vej. Særlig husker han en episode på flygtningecentret i Bolderslev, hvor en gruppe flygtninge lavede mad og ikke kunne forstå, hvorfor de ansatte på centret ikke ville spise med, men i stedet holdt sig for sig selv.

"De havde det bedst med at holde afstand. Men det fik vi da ændret på, for det endte med, at de sagde ja tak, og vi kunne spise sammen", siger Ghassan og tilføjer, at han håber, danskere og flygtninge bliver bedre til at tale med hinanden og ikke bare om hinanden.

"Danske politikere taler hele tiden om en stram flytgningepolitik og sætter lighedstegn mellem stramninger og straf. Men en stram flygtningepolitik handler om at være tydelig. At være tydelig omkring de danske værdier. At fortælle, at de valg, man træffer som flygtning, har kosekvenser. For eksempel - lærer man ikke dansk, så får man ikke noget arbejde, for så kan man ikke udføre et arbejde", siger Ghassan, der oplever, at den samtale ofte mangler.

"Både danskere og flygtninge har det med at holde sig for meget for sig selv. Det skal vi have lavet om på", siger han.

Ghassan Rahmi håber, at han fra byrådet kan være med til at give integrationen i Holstebro et skud ny energi og ikke gøre det sværere end højst nødvendigt. For hvor svært kan det være at tale sammen?